Hosta's en slakken

Zolang er hosta's zijn worden er vragen gesteld over slakken en is er behoefte aan informatie. Nu zijn er veel oplossingen voor een slakkenprobleem, en met wat kennis van zaken is het hoe en wat ook gemakkelijk te begrijpen.

Door wetgeving en de komst van nieuwe middelen en inzichten is het wel goed om voor dit onderwerp de zaken op een rij te zetten. En ik begin met de veiligste/milieuvriendelijkste, en ga dan verder met middelen die wat meer kennis en voorzorg vragen omdat er ook gevaarlijke kanten aan zitten.

Voorlopig is deze lijst nog niet compleet, maar u moet dit dus zien als een begin, waar af en toe een aanvulling op komt. Behalve de hieronder genoemde middelen, zijn er talloze foefjes en huismiddelen, zoals biervallen, koperbuis/pijp, kippen, zanglijsters, schoffelen, eierdoppen, halve grapefruit, slakken rapen, enz. waar ik mogelijk later eens op in zal gaan.

Parasitaire nematoden
Dit is een milieuvriendelijke en gemakkelijke methode, welke goede resultaten geeft. Omdat deze methode minder bekend is, lijkt het misschien voor velen wat vreemd of ingewikkeld, maar dat is het dus niet.
Veel informatie over deze methode heeft de afgelopen jaren gestaan in Het Hostablad, en u kunt ook informatie vinden op de site van de leverancier: www.biocontrole.nl en dan gaat u naar 'Naaktslakken'

Koffieprut/ cafeïne
Met koffieprut kun je meer doen dan weggooien, want de helft van de cafeïne zit na het koffiezetten nog in de koffieprut. Bovendien is het prima meststof voor planten. Voor slakken is cafeïne een zenuwgif, terwijl het voor warmbloedigen een stimulerend middel is. Strooit u daarom af en toe eens wat koffieprut rond de planten en eventueel ook wat tussen de neuzen van de hosta's.

De prut uit de pads van de Senseo lijken nog beter te werken dan gewone koffieprut. Een natuurlijk en ongevaarlijk middel dus.

Slakkenkorrels Escar-Go
www.ecostyle.nl en kijkt u dan bij 'gewasbescherming'. Ecostyle beschrijft haar korrels als het volgt:
Escar-Go: een 100% natuurlijke slakkenkorrel zónder chemische stoffen. De werkzame stof in Escar-Go is het natuureigen ferri fosfaat, een verbinding die vrij in de natuur voorkomt. Het middel is verkrijgbaar in veel winkels, tuincentra, enzovoort.

SmartBayt slakkenkorrels Bayer
www.bayergarden.nl
De korrels op natuurlijke basis kunnen worden toegepast in een omgeving waar kinderen en huisdieren aanwezig zijn. De werkzame stof moet ik nog uitzoeken. Werkzame stof: ijzer(III)fosfaat (ook ijzerorthofosfaat genoemd).

Metald N slakkenkorrels Bayer
Veelgebruikte slakkenkorrels, die goed werken, maar lees de gebruiksaanwijzing en let op, het is geen snoepgoed. Als uw hond alles op eet wat u op de grond gooit, dan heeft u een probleem en is het met uw hond nog erger. Een paar korrels met bij voorbeeld een (thee)lepel uitleggen tussen de neuzen van de hosta's werkt prima, de slakken kruipen naar de korrels toe door de lokstof, en vogels, honden, kinderen kunnen er moeilijk bij.

Werkzame stof: metaldehyde

Mesurol korrels Bayer
Werkzame stof: mesurol

Zie ook de gebruiksaanwijzing en de hierboven gegeven beschrijving van Metald N slakkenkorrels. Werkt prima, maar gebruiksaanwijzing lezen en opletten met huisdieren, vogels, kinderen, enzovoort. Een paar korreltjes uitleggen tussen de neuzen – en dus niet rondstrooien als kunstmest!

Vindt of heeft u een niet genoemd merk, let dan op de werkzame stof, dit staat vaak in de kleine lettertjes vermeld, maar is wel erg belangrijk.
U weet dan met welke stof u werkt, en wat u wel en niet kunt verwachten.
In Pokon slakkenkorrels zat voorheen metaldehyde als werkzame stof, maar tegenwoordig ferri fosfaat.

De bedoeling is binnenkort op deze plaats ook aan andere mogelijkheden van slakkenbestrijding aandacht te besteden.
En heeft u suggesties of ideeën, dan zie ik graag uw reactie tegemoet.

Piet H. Vriend

Ga terug