• banner-07
  • banner-03
  • banner-02
  • banner-06
  • Nederlandse HOSTA vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'So Sweet')
  • Nederlandse HOSTA vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Gold Standard')
  • Nederlandse HOSTA vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Striptease')
  • Nederlandse HOSTA vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Praying Hands')
  • Nederlandse HOSTA vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Plantaginea')
  • Nederlandse HOSTA vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Krossa Regal')
  • Nederlandse HOSTA vereniging opgericht 22 april 1989 (afbeelding Hosta 'Sum and Substance')
  • De slakkenmuur om uw slakken te bestrijden

Slakken weren met amonia

Op de website van de AHS (American Hosta Society) staat een artikel van Barbara Tiffany met de titel "Ammonia Drench Mitigates Slug Problem". Jaqueline Dragt heeft dit artikel voor ons vertaald, lees hier het artikel met de Nederlandse titel "Doordrenken met ammonia verlicht het slakkenprobleem"

Ammonia is een effectieve weekdieren doder en doodt naaktslakken en slakkeneitjes die in direct contact met de vloeistof komen.
Barbara Tiffany laat weten dat zij en haar echtgenoot “Tiff” al vele jaren deze behandeling gebruiken in hun tuin, Mill Fleurs in Point Pleasant, Pennsylvania en dat hun Hosta’s nagenoeg slakkenvrij zijn.

De sleutel tot succes is al heel vroeg in het seizoen te sproeien met de chemicaliën.
Hier is de methode:

1. ---Zoek constant naar slakken eitjes, speciaal in de herfst en vroege lente. Het zijn beige of bruine, een beetje doorzichtige bolletjes van zo’n 3 mm, meestal een stuk of 20 of meer. Stop ze in een pot met water waarin een paar druppels afwasmiddel of een scheut ammonia is opgelost. Je kunt ze ook met zout besprenkelen en de rotzooi weggooien.
    2.  ---Verwijderen in het vroege voorjaar alle bladeren, afval en plantenresten uit je tuin. Dit is belangrijk. Als er troep op de bodem ligt, kan de ammonia oplossing niet overal komen.
    3. ---Het beste resultaat krijg je als de bodem vochtig is. Dit is vroeg in het seizoen meestal het geval. Is het droog, sproei de tuin goed.
    4. ---Als de scheuten boven de grond beginnen te komen, giet dan de neuzen, de planten en de grond rondom met een oplossing van ammonia in water (1 deel ammonia op 9 delen water)tot alles kletsnat is. Het helpt ook om te bodem te verzadigen met deze oplossing voordat de scheuten bovenkomen. Barbara zegt dat een 8% oplossing ook werkt, maar dat is ingewikkelder om af te meten.
    5. ---In kleine tuinen kan je een gieter gebruiken. Voor een grote tuin is een sproeisysteem met een tuinslang met zo’n doseerfles eraan erg handig. Ook slim is een hogedruk spuit met een grote tankinhoud. Je zult merken dat je grote hoeveelheden van de oplossing nodig hebt.
    6. ---Het is belangrijk  de grond, de bladeren en de scheuten goed te doordrenken. Wees royaal met het spuiten van de ammonia oplossing. Denk eraan: dit middel werkt alleen als het in contact komt met weekdieren, de effectiviteit is kort en verdwijnt snel. Ammonia (NH4OH) is ook een bron van stikstofbemesting, erg goed in het vroege seizoen als de bladeren groeien.
    7. ---Twee of drie weken later opnieuw met de oplossing sproeien. Dit doodt slakken en eitjes die de eerste keer werden gemist en de baby slakjes die in de tussentijd uit het ei zijn gekomen. Vergeet zeker deze tweede ronde niet!

Gebruik geen schoonmaakmiddelen met toegevoegde stoffen, deze kunnen de planten beschadigen.
Simpelweg ammonia heeft de voorkeur.  Als je je afvraagt of ammonia schadelijk is voor de wormen, praktijkervaring geeft aan dat het geen kwaad kan zolang de sterkte van de oplossing minder is dan 15%.

Ga terug

Copyright © 2016. All Rights Reserved.