Op bezoek bij de familie Hülsmann    Deutsch Übersetzung

Voor het tweede bezoek in deze rubriek reizen we wederom af naar Friesland. Deze keer niet naar ons vaderlandse Friesland, maar we steken de grens over naar Ost-Friesland in Duitsland. We rijden naar de kleine buurtschap Hovel bij Wittmund in het zogenaamde Harlingerland waar in de 17e en 18e eeuw veel Friezen uit Nederland naar toe getrokken zijn.

We gaan op bezoek bij een van onze Duitse leden, n.l. Christa Hülsmann en haar man Thomas. Door de week wonen ze in Essen in het Ruhrgebied, waar ze beiden ook hun werk hebben. Zoekend naar rust en ruimte kwamen ze jaren geleden terecht in Noord-Duitsland en vonden in Hovel een prachtige plek om te wonen en zich uit te leven in hun gezamenlijke passie: tuinieren.

In een landelijke omgeving, met weilanden en akkers omgeven door boomwallen, vinden we hun huis, een voormalige dorpsschool. Het staat op een groot grondstuk met veel grote bomen. In 1998 kochten ze het gebouw en werd een aanvang gemaakt met het omtoveren van een oud schoolgebouw tot een prachtige woonruimte, waarin heel veel elementen nog herinneren aan zijn voormalige bestemming. Het grootste gedeelte is intussen klaar, maar in een aantal ruimtes wordt nog druk geklust om deze ook gereed te maken voor hun nieuwe bestemming. En dat alles dient te gebeuren in de weekenden en vakanties. Vrije tijd, die ook nog vaak opgeslokt wordt door vele andere leuke activiteiten.

Thuis in Essen hebben ze een klein tuintje van ongeveer 20 m2 met veel schaduwrijke plekjes en hierin groeit ook een hosta, een aloude Hosta 'Undulata Univittata'. Christa kan nauwelijks wachten om aan het werk te gaan op de ruim 6000 m2 die ze in Hovel bezitten. Maar Thomas is onverbiddelijk: eerst moet het huis klaar en daarna is de tuin pas aan de beurt. Maar zoals te verwachten: na drie jaar zwicht hij uiteindelijk toch en Christa kan in de tuin aan de slag. Ze hebben zich dan echter wel als eis gesteld dat ze een tuin gaan inrichten waarin ze niet onophoudelijk aan het werk hoeven te zijn. Een logische beslissing: ze kunnen er slechts in de weekenden en andere vrije dagen hun aandacht aan besteden en die aandacht moet ook nog gedeeld worden met het werken aan het huis en andere zaken.

En zo ontstaat dan hun tuin. Een tuin met een dusdanige beplanting dat de verschillende soorten elkaar goed in evenwicht houden en waar je niet steeds opnieuw hoeft in te grijpen. Bovendien gebruik makend van de elementen die al aanwezig zijn, zoals hoge bomen die voor schaduw zorgen, en aansluitend op het omringende landschap.
De beplanting is voor een groot gedeelte bepaald door de voorkeuren die beiden hebben. Beiden zijn gek op bepaalde plantensoorten en daarvan zijn er diverse verzamelingen in de tuin terug te vinden. Zo is op een zonnige plek een mooie verzameling van zo'n 80 soorten hemerocallis te vinden, er zijn vele soorten grassen die in de herfst gecombineerd worden met allerlei asters, er zijn in het voorjaar vele soorten sneeuwklokjes. En op de schaduwrijke plekken vinden we naast een grote verzameling rodgersia's en helleborus natuurlijk ook een prachtige verzameling hosta's, zo'n 170 stuks. Al deze plantensoorten hebben ze gekozen vanwege de gezamenlijke goede eigenschappen: mooi, sterk, robuust en vooral ook vanwege het feit dat ze niet veel werk kosten ("pflegeleicht" is daarvoor een treffend Duits woord)
En wat betreft de hosta's noemen ze ook nog de grote verscheidenheid, een verscheidenheid die ertoe leidt dat de verzameling nog steeds groeit. Het begon allemaal met een bezoek aan de Staudengärtnerei 'Friesland' van Uwe Knöpnadel uit Jever. De eerste drie hosta's die daar gekocht werden waren 'Devon Green', 'Patriot' (wunderschön!) en de ons onbekende Hosta sieboldiana 'Friesland', een weefselkweekvariant uit sieboldiana 'Elegans' , maar dan wat groener. En zoals bij velen van ons: overal zie je weer andere en mooiere soorten en de verzameling groeit maar door! Thomas noemt als zijn favoriete hosta: 'Joseph', vooral vanwege de prachtige groene kleur. Christa twijfelt tussen de robuustheid van 'Empress Wu' en 'Kabitan', die daarentegen klein, elegant en goed groeiend is.

In 2001 worden Christa en Thomas, door toedoen van Johannes Oldenettel, lid van de GDS* ( Gesellschaft der Staudenfreunde) , enigszins vergelijkbaar met onze "Groei en Bloei". Ze vinden het fijn om in contact te komen met gelijkgezinden, informatie te krijgen over planten en tuinieren en ook het kijken in andere tuinen en de georganiseerde uitstapjes worden erg gewaardeerd.
Vanwege hun voorliefde voor hosta's worden ze in 2007 ook lid van de Fachgruppe Hosta. Dit is een onderdeel van de GDS, maar in tegenstelling tot de GDS die regionaal is georganiseerd is deze Fachgruppe landelijk georganiseerd.
En in 2010 wordt Christa lid van de Nederlandse Hosta Vereniging: In Nederland vind je een grotere groep hostaliefhebbers, je vindt er de bekende kwekers en ze is ook erg onder de indruk van de kwaliteit van Het Hostablad, waarvan ze destijds van mij enkele exemplaren heeft gekregen.
En dit jaar volgt dan nog het lidmaatschap van zowel de British Hosta & Hemerocallis Society als The American Hosta Society.
Dit voorjaar, na de tragische dood van Joachim Tjaden, wordt Christa waarnemend voorzitter van de Fachgruppe Hosta en als zodanig zijn er ook contacten met de Nederlandse Hosta Vereniging. Hun eerste ervaringen deden ze op tijdens de afgelopen najaarsexcursie. Ze hebben er leuke mensen ontmoet en vonden het goed georganiseerd.

Tot zo ver het portret van Christa en Thomas Hülsmann, twee sympathieke en bevlogen plantenliefhebbers, die we in de toekomst vast en zeker nog wel eens vaker tegen zullen komen.

Jannes van Rossum.